torsdag 5 februari 2009

Hur hade Malmö sett ut?


H
ur hade Malmö sett ut om Saab i början av nittitalet hade sålt lite fler bilar? -"Va?" undrar du.
Idag har jag varit på Mila-mässan, en mässa som passar mig perfekt. Highland Cattle biffdjur, Valtras senaste modell och en självmatande vedpanna på sverigepremiär. På vägen ut från mässhallen och ut på de stora asfaltplanerna där skuggan av både Turning Turso och de höga mässhällarna faller en solig dag börjar jag fundera. Vad hade hänt? När jag tittar mej omkring där jag står på den stora parkeringen ser jag Malmö Högskolas nyuppförda högsäte, nyss nämnda Turson - en skruvad byggnad - mängder av nyuppförda hyreshus längre ut mot vattnet. Ja vad jag ser är en helt ny stadsdel växa fram. Dessutom rester av ett gammalt Kockums-imperium som är på väg ner i flyttlådor för avflytt till Trelleborg. Men vad hade hänt? Tänk tanken. Saab säljer bilar som aldrig förr, fabriken byggs ut 1998. Bo -01 hade inte placerats i en bilfabrik. Turson hade inte byggts på personalparkeringen. Malmö Högskola skulle inte husera bland fabriksarbetare och Kockums skulle inte packa sina lådor för flytt till Trelleborg. Gonatt!

Ps. Bilden är från tävlingen "Sveriges starkaste dräng" på Mila-mässan tidigare idag. I den hallen byggdes det bilar 1990 tror jag. Ds.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inget ont utan det kan komma något gott och intressant ur det!Om inte någon hade trillat ner(vilket hade varit det bästa)hade vi inte fått dessa arbetsdagar tillsammans.Tankyou!!