söndag 31 augusti 2008

Söndag


Vilodag kallas visst denna veckodag om jag inte minns fel. Runt ikring mig bland mina nya grannar hör jag ljud som inte skulle förknippas med vilodag för 75 - 100 år sedan. Trädgårdsarbete och diverse andra sysslor utförs och det låter som om något vill förkunnas. Själv går jag omkring i trädgården och insuper alla intryck som ges och tänker på hur god Gud är som låter mej få uppleva allt det här. Vad vill då förkunnas? Jag tycker mej höra ett gensvar på den frihet som vi alla har fått som en gåva, ett utryck för ett av de grundläggande ansvaren som vi har fått. Att genom egen förmåga och kreativitet skapa och ta ansvar för den jord vi bor på. Och tänk vad mycket den ger tillbaka. I köket tar Miriam ut en nybakad äppelpaj från ugnen, bakad av barnen på äpplen från våra egna träd. Doften når min näsa och jag klarar inte mer.... Vilodag för visst!

Inga kommentarer: