söndag 8 februari 2009

Att leva för...


De flesta vill leva ett bra liv, satsa på det rätta och bygga upp sitt eget. Man vill må bra, ha ett fungerande socialt liv, vettig materiell standard och en själ i harmoni. Många föreställningar finns nerärvda genom den kultur vi lever i om hur allt ska vara för att vara bra. Dessa föreställningar - menar jag - skapar dock en felaktig fokusering och ibland en ohanterbar press. Visst ska vi ha ideal och förebilder. Problemet är om de byggs utifrån vad man tror det förväntas av mig istället för det som jag egentligen är skapad för. Tänk om du kunde hitta just det som gör att du mår bäst och på så vis också kan vara till välsignelse för människor runt i kring dig. Svårt om inte livet är i harmoni. Men jag menar att om man börjar se dem som finns runt ikring sej och kanske till och med uppmärksammar ett och annat behov så händer något i en. Och då naturligtvis inte bara se ett behov utan också börja dela med av det kapital som du och jag har, det som har funnits där hela tiden som du, jag och vi alla bara har överflöd på. Alla har det, inte lika för någon utan unikt för dig - personlighet och personliga resurser. Ge det och du ska få se att idealen kanske inte är så viktiga som att börja leva för andra. Då tror jag att vi kommer nå högre än något tänkbart ideal. Mitt i din och min vardag!
Ha en härlig dag!

Kram

Pål

Inga kommentarer: