onsdag 11 februari 2009

Politik


Jag har fått frågan om jag vill engagera mig politiskt i den nya kommunen vi flyttat till. Visst, jag har ju viss erfarenhet av att ta ett kommunpolitiskt ansvar, men i samband med frågan jag fick började jag fundera. Vad är politik egentligen?

De som "engagerar sig politiskt" gör det oftast för att man vill vara med och påverka. Men det finns också dem som tar ett politiskt uppdrag för att själva bli något eller - få något, det vet vi. Men om politik nu handlar om påverkan, förändring, måste det då utföras genom ett politiskt parti, genom en kommunal nämnd eller liknande institutioner?

Vi har politikerförakt. Jag tror att det är för att man inte ser alla de "politiska beslut" som fattas överallt i vårt land. I familjen, på arbetsplatsen i föreningen, att vi alla är eller kan vara med i den politiska processen. Politik handlar först och främst om att ta ansvar och det kan vi göra idag där vi just nu är. Lycka till i din politiska karriär!

Förresten en sak till. Det kan inte bara handla om åsikter, det måste handla om förändring! Se gärna mitt inlägg nedan "Pengar finns, men räcker det?"

Go kväll!

Pål

Inga kommentarer: