lördag 12 december 2009

Om att plöja men inte så


"att läsa utan att förstå är som att plöja utan att så"
Så läste jag idag i en visdomsbok och genast såg jag bondens verklighet. Skörda, plöja och sen så. År efter år samma process. Samtidigt såg jag bilden av en annan bonde. En som går upp tidigt på morgonen, tankar traktorn full av diesel. Sätter sig till rätta i sätet, kopplar på harven och tar sikte ut på sin stora åker. Han har fikat med sig bredvid sitsen där han sitter. Solen går upp och det blir full dag. Han rundar åkern, vänder fram och åter. Låter traktorn stå på tomgång medans han äter sina smörgåsar o dricker sitt kaffe. Han kör igen, varv på varv. Han återvänder till gården för service o underhåll och några timmars sömn för att sen åter ge sig ut på sin runda. Samma åker, samma varv.
En dag när han ska tanka på gården är cisternen tom. Inget mer att hämta upp att fylla traktorns tank med. Han blir nedstämd o sätter sig på en omkullvält oljetunna. Han vet att han inte kan få tag på mer diesel, den är slut och börsen är tom. Ingen avräkning har heller kommit från byns Lokalförening på mycket länge. Men varför? Det verkar som om någon lurar honom. Vad är på gång? Hur länge har han plöjt, hur länge har han kört runt, runt, runt på samma åker? Veckor, månader eller år?

Ingen är utan frö.

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Pål.
Nu bloggar jag igen också.
Välkommen in.
http://stefangronberg.blogspot.com/

far sa...

Nu får DU se till och komma med ett nytt inlägg paug

Unknown sa...

Var det Din första moped? jag minns inte att Du fick nån av oss.